أهــــلاً ومــرحــبــاً بــكــم فــي مــنــتــديــات همّـ همّـ فور يو
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا ً بكـ يا زائر فى منتديات هم هم نتمنى لك قضاء اجمل الاوقات معنا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
لجميع الاعضاء و الضيوف والزائرين ..مرحبا بكم أفرادا جددا في أسرتنا الكبيرة ....فلا تنسوا أن تسجلوا وبعد أن تقوموا بجولة بين حنايا صفحاتنا.. ندعوكم للمشاركة معنا في هذا الملتقى الجميل منتديات هم هم فور يو وإذا كنت لا تستطيع الإحساس بقيمة عملك كمبدع بيننا, فهل تعجز عن الشعور بقيمة وجودك كإنسان فياترى هل تتمنى ان يكون لاسمك بيننا وجود؟؟؟

كورسات كورسات لمهنسين سيارات

كاتب الموضوعرسالة
البرفسير
مالك ومؤسس هم هم
مالك ومؤسس هم هم
البرفسير

الجنسيه : الشرقية
التعليم : جامعي
تاريخ الانتساب : 07/08/2008

كورسات كورسات لمهنسين سيارات Empty
مُساهمةموضوع: كورسات كورسات لمهنسين سيارات   كورسات كورسات لمهنسين سيارات I_icon32الأربعاء 4 مارس 2009 - 1:40

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الحمد لله الذى بفضله تتم الصالحات و الذى خلقنا و رزقنا وعلمنا ما لم نكن نعلم سبحانه
و أصلى و اسلم على سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم

طبعا كلنا عارفين العربيه كانت ايه و بأت ايه وكمان عارفين مدى التطور السريع و المتتابع الموجود فمجال السيارات
عشان كده جاتلى فكره بس حلوه و عايز اخد رأيكم فيها قبل مبدأ
هبدأ بأذن الله فى شرح vehicle communication
و الاتصال فى السياره او vehicle communication هو اتصالى كل كنترولات العربيه وتوصيل المعلومات بينهم عن حاله السياره
وده طبعا و زى كل حاجه فى السياره طرأ عليه بعض التغيرات و التطورات
يعنى مثلا هنشرح ازاى بيتصل الكنترول بالتانى و يعنى ايه net workو الفرق بينه و بين Data Bus
وكمان يعنى ايه digital signal ويعنى ايه protocol و أيه هى انواع الData Bus فى العربيه
طيب و ايه هو احسن Data Bus وليه و أزاى اعرف ان كان الBus فى العربيه وقع و لا لا وأشخص ازاى العطل ده
وهل العربيه ممكن يكون فيها أكتر من Data Bus ولا لا و لا المفروض يكون فيها اكتر من واحد فعلا
بأختصار الموضوع كبير جدا ولازم نعرف ان ده اساس دلوقتى فى معرفه و تشخيص اعطال كبيره فى العربيه انك تعرف العربيه دى ايه نوع الBus فيها هل هو CCD ولا PCI ولا ......ولا ......ولا ...... ولا CAN
طبعا لما بنقول CAN Bus الناس كلها بتفتح عنيها كلنا عارفين الاسم ده او على الاقل سمعنا عنه لانه المنتشر فى السيارات دلوقتى و بالأخص فى السيارات العاليه زى مرسيدس و غيرها طبعا و ده اللى هنعرفه

بس كنت عايز اعرف هل الناس محتاجه حاجه زى دى فعلا ولا نغير مجال البحث بتاعنا ده لحاجه تانيه الناس فعلا عايزاها و الماده البحثيه تكون فعلا تفيد الناس
عايز الموضوع ده يبقى مجله علميه فى جزء معين داخل مجالنا او زى كورس متكامل طبعا بمساعدة مهندسنا الكبار
وهل ان شاء الله ان بدأنا فيها نبدأ بالعربى و لا بالانجليزى
بس اوعدكم ان كان انجليزى يبقى سهل جدا ان شاء الله
ياريت الناس تتفاعل مع الموضوع وعلى أساس سرعه الرد نبدأ مع بعض الرحله الطويله شويه بس بأذن الله تبقى مفيده وممتعه
وطبعا عايزين تفاعل و مشاركه و مساعده فى عرض الموضوع وبعض الdata من اعضائنا الكرام ومهندسنا الكبار
جزاهم الله عنا كل خير
و الله اسال ان يوفقنا الى كل خير ويعلمنا ما ينفعنا و ينفعنا بما يعلمنا
هو ولى ذلك و القادر عليهه

كورسات كورسات لمهنسين سيارات
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-